(Πηγή:Consumer Wealth and Spending: The $12 Trillion Opportunity)
Περισσότερο από ό,τι συνέβαινε κατά τη δεκαετία του 1920, διανούμενοι και κριτές του καλού γούστου εκδήλωναν πλέον την ανησυχία τους για το ηθικό ανάστημα μιας χώρας οδηγών. Η επίθεση δεν ήρθε από τη μεριά της θρησκευτικής αντίδρασης όπως θα περίμενε κανείς.
(Και) αυτήν και τους οπαδούς της είχε, υποθέτω, ο σκανδαλιάρης Ναμπόκοφ στο μυαλό του όταν έγραφε για το καυλιάρικο νυμφίδιο «Λολίτα - … φως της ζωής μου, φωτιά των λαγόνων μου. Άμαρτημά μου εσύ, ψυχή μου» (1955):
Αν ο Χέρμαν Έσσε ήταν ακραία ριζοσπαστικός (σικ) στον «Λύκο της Στέπας» (1927) [1*] όταν, έχοντας κατά νου του τη χρήση του αυτοκινήτου κατά τον 1ο Παγκόσμιο Πόλεμο και τις πρώτες εκατόμβες των θυμάτων του οδικού εμφύλιου πολέμου, προσπάθησε να κατανοήσει τις ασυνείδητες δυνάμεις και τα κινήτρα που θεμελιώνουν την ανθρώπινη συμπεριφορά, περιέγραφε (και κατά ορισμένους πρότεινε) την εκτέλεση των οδηγών από ελεύθερους σκοπευτές και τον εμπρησμό των αυτοκινήτων, κι ο ΤΣ Έλιοτ προσπαθούσε να δώσει το έναυσμα για αντίσταση στους πιστούς και λιγότερο στους καλόγουστους:
"Ταξίδεψα στα προάστια κι εκεί μου είπαν:
Εμείς μοχθούμε για έξι ημέρες, την εβδόμη πρέπει να οδηγήσουμε..."
(Δέκα χωρικά από το Βράχο, 1934)
«Τις Κυριακές, εκαντοντάδες χιλάδες αυτοκίνητα διασχίζουν, για παράδειγμα, τη γέφυρα Ουάσινγκτον και μπορείς να δεις μια ολόκληρη στρατιά Νεοϋορκέζων που αναζητούν αγωνιωδώς τη φύση. Μα η φύση είναι κιόλας εκεί: λίμνες αστρ΄φτουν δίπλα τους, άλση από καταπράσινους θάμνους, παρθένα δάση και παραδίπλα λιδάδια χωρίς ούτε ένα σπίτι. Μια γιορτή για τα μάτια, ένας παράδεισος. Αλλά εκείνοι όλα αυτά τα προσπερνούν τρέχοντας με τα αυτοκίνητά τους»
Το «ανατριχιαστικό» αυτό θέαμα, εξόργισε τον Lewis Mumford, τον αυτοδίδακτο πολυμαθή και σημαντικότερο κριτικό του τεχνικού πολιτισμού του 20ου αιώνα και (κατά συνέπεια;) του αυτοκινήτου.
«ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα αν κάνουμε την πόλη όλο και λιγότερο κατοικήσιμη, αρκεί να φτιαχτούν αρκετοί δρόμοι ώστε να μπορούμε να ξεφεύγουμε με το αυτοκίνητο μια φορά τη βδομάδα – μόνο και μόνο για να ξαναστοιβαχτούμε σ’ αυτήν, διαλυμένοι και καταρρακωμένοι, το βράδυ της Κυριακής» (The Roaring Traffic’s Boom, 1955)
(συνεχίζεται)
[1*] Το ωραίο είναι ότι το μυθιστόρημα αυτό, έγινε μόνιμη αναφορά στην χίπικη κουλτούρα και έδωσε το όνομα στο συγκρότημα που έγραψε βασικό κομμάτι της ταινίας ορόσημο για την κουλτούρα αυτή. Πέρα από τις ευθείες αναλογίες μυθιστορήματος - ταινίας - κουλτούρας (ελεύθερο σεξ, εκτεταμένη ναρκοληψία, κοινοβιακή ζωή, κλπ). Κοινοβιακή ζωή αλλά και αυτοκίνηση. Εδώ δεν είναι το αυτοκίνητο το επίκεντρο αλλά ίσως κάτι πιο θεμελιώδες της αυτοκίνησης: η μοτοσυκλέτα και οι μετακινήσεις καβάλα της
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου