«Μπορεί να είμαστε όλοι αναγκασμένοι να υποκύψουμε στην Ιστορία, αναλογιζόταν, μπορεί και όχι – το ν’ αρνηθούμε όμως να φάμε όλο αυτό το σκατό από επώνυμες και συγκεκριμένες πηγές – ε, αυτό, μπορεί να είναι μια διαφορετική ιστορία»
Thomas Pynchon, Vineland
Μεταγνώσεις
«Ηταν οι καλύτερες μέρες, ήταν οι χειρότερες μέρες, ήταν τα χρόνια της σοφίας, ήταν τα χρόνια της άνοιας, ήταν η εποχή της πίστης, ήταν η εποχή της ολιγοπιστίας, η εποχή του Φωτός και η εποχή του Σκότους, ήταν η άνοιξη της ελπίδας και ήταν ο χειμώνας της απελπισίας, είχαμε μπρος μας τα πάντα, είχαμε μπρος μας το τίποτε, πηγαίναμε όλοι στον Παράδεισο, πηγαίναμε όλοι στο αντίθετό του» Ch Dickens, A Tale of Two Cities
«Εσύ κι εγώ Ζόιντ, είμαστε σαν τον Μπιγκ Φουτ. Οι καιροί περνούν, εμείς ποτέ δεν αλλάζουμε…» Τ Πύντσον, Vineland
«Οι άνθρωποι κάνουν την ίδια τους την Ιστορία, δεν την κάνουν όμως κάτω από ελεύθερες συνθήκες, που διάλεξαν μόνοι τους, μα κάτω από συνθήκες που βρέθηκαν άμεσα, που δόθηκαν και κληρονομήθηκαν από το παρελθόν.» KΜαρξ, Η 18η Μπρυμαίρ του Λουδοβίκου Βοναπάρτη
«Αυτοί που ελέγχουν το Μικροσκοπικό, ελέγχουν τον κόσμο» Τ Πύντσον, Mason & Dixon
Τρίτη 28 Αυγούστου 2012
Πώς να μαθαίνεις στο ύπνο σου
Πώς να μαθαίνεις στο ύπνο σου
Εκπαιδεύτηκαν να οσμίζονται ευχάριστες μυρωδιές ενώ
κοιμόντουσαν και διατηρούσαν την αίσθηση όταν ξυπνούσαν
Η AnatArziκαι οι συνεργάτες της από το Ινστιτούτο Επιστήμης Weizmann στο Rehovotτου
Ισραήλ, εφάρμοσαν μια απλή μορφή εκμάθησης που ονομάζεται κλασική διαδικασία
απόκτησης αντανακλαστικών (classicalconditioning)
για να μάθουν σε 55 άτομα να συσχετίζουν μυρωδιές με ήχους ενώ κοιμούνται.
Εξέθεσαν επανειλημμένα τους κοιμώμενους συμμετέχοντες σε
ευχάριστες μυρωδιές (αποσμητικά και σαμπουάν) και δυσάρεστες (σάπιο ψάρι και
κρέας) μυρωδιές, παίζοντας ένα συγκεκριμένο ήχο κάθε φορά.
Είναι γνωστό ότι ο ύπνος παίζει σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση
της υπάρχουσας μνήμης όπως επίσης ότι το
conditioningεπηρεάζει τη συμπεριφορά των ανθρώπων όταν είναι ξύπνιοι. Οι
συμμετέχοντες μύριζαν δυνατά όταν άκουγαν έναν ήχο που σχετιζόταν με ευχάριστη
μυρωδιά και αδύναμα όταν άκουγαν έναν ήχο που σχετιζόταν με δυσάρεστη.
Αλλά η πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η προσαρμογή κατά τον ύπνο διατηρείται και
όταν ξυπνούσαν, κάνοντας τους να μυρίζουν είτε δυνατά είτε αδύναμα, ανάλογα με
τον σχετικό ήχο – ακόμα κι όταν δεν υπήρχε μυρωδιά. Η συμμετέχοντες δεν είχαν καμιά
σχετική ενημέρωση από πριν. Το αποτέλεσμα ήταν το ίδιο ανεξάρτητα από τη
χρονική στιγμή του κύκλου του ύπνου που γινόταν το conditioning. Οι αντιδράσεις, πάντως,
ήταν πιο έντονες όταν η προσαρμογή γινόταν κατά τη διάρκεια του ύπνου γρήγορων κινήσεων των ματιών (του γνωστού
ύπνου REM), που συνήθως
συμβαίνει στο δεύτερο μισό του νυχτερινού ύπνου.
Η ισχύς του μαξιλαριού
Η Arzi πιστεύει ότι πιθανότατα θα μπορούσαμε να μαθαίνουμε και
περισσότερο περίπλοκες πληροφορίες ενώ κοιμόμαστε. «Αυτό δε σημαίνει ότι θα
βάζουμε τα μαθήματά μας κάτω από το μαξιλάρι και το πρωί θα ξέρουμε νεράκι»,
προσθέτει. «Υπάρχουν σίγουρα περιορισμοί στο τί μπορούμε να μάθουμε ενώ
κοιμόμαστε, αλλά υποθέτω ότι θα είναι πιο περίπλοκα από αυτά που ήδη έχουμε δείξει».
Το 2009, ο TristanBekinschtein,
ένας νευροεπιστήμονας στο MedicalResearchCouncil'sCognitionandBrainSciencesUnitτου
Cambridge, και οι συνεργάτες
του βρήκαν (2) ότι μερικοί ασθενείς με ελάχιστη επαφή με το περιβάλλον ή ακόμα
και ασθενείς σε κατάσταση φυτού, μπορούν με το classicalconditioningνα πεταρίσουν τα βλέφαρά τους όταν τους φυσάμε αέρα στα μάτια. Οι
αντιδράσεις των ασθενών θα μπορέσουν ίσως να βοηθήσουν τους κλινικούς γιατρούς
να διαγιγνώσκουν τη συνολική νευρολογική κατάσταση και να προβλέπουν ποιοί από τους
θα μπορέσουν να αναλάβουν. «Απομένει να αποδειχτεί αν τα νευρωνικά δίκτυα που
συμμετέχουν στην ενύπνια μάθηση είναι παρόμοια με αυτά που λειτουργούν κατά τον
ξύπνο», λέει ο Bekinschtein.
Τα ευρήματα της Arzi
και των συνεργατών της θα μπορούσαν να είναι χρήσιμα και σε περιπτώσεις ασθενών
και να οδηγήσουν σε «θεραπείες ύπνου» οι οποίες θα βοηθούσαν την αντιμετώπιση
καταστάσεων όπως η φοβία.
«Τώρα
προσπαθούμε να εφαρμόσουμε χρήσιμες τροποποιήσεις συμπεριφοράς μέσω ενύπνιας
μάθησης», λέει η Arzi. «Θέλουμε
επίσης να ερευνήσουμε τους μηχανισμούς του εγκεφάλου που συμμετέχουν και τον
τρόπο μάθησης σε άλλες αλλοιωμένες συνειδησιακές καταστάσεις όπως το κώμα.»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου