Μεταγνώσεις

«Ηταν οι καλύτερες μέρες, ήταν οι χειρότερες μέρες, ήταν τα χρόνια της σοφίας, ήταν τα χρόνια της άνοιας, ήταν η εποχή της πίστης, ήταν η εποχή της ολιγοπιστίας, η εποχή του Φωτός και η εποχή του Σκότους, ήταν η άνοιξη της ελπίδας και ήταν ο χειμώνας της απελπισίας, είχαμε μπρος μας τα πάντα, είχαμε μπρος μας το τίποτε, πηγαίναμε όλοι στον Παράδεισο, πηγαίναμε όλοι στο αντίθετό του»
Ch Dickens, A Tale of Two Cities

«Εσύ κι εγώ Ζόιντ, είμαστε σαν τον Μπιγκ Φουτ. Οι καιροί περνούν, εμείς ποτέ δεν αλλάζουμε…»
Τ Πύντσον, Vineland

«Οι άνθρωποι κάνουν την ίδια τους την Ιστορία, δεν την κάνουν όμως κάτω από ελεύθερες συνθήκες, που διάλεξαν μόνοι τους, μα κάτω από συνθήκες που βρέθηκαν άμεσα, που δόθηκαν και κληρονομήθηκαν από το παρελθόν.»
K Μαρξ, Η 18η Μπρυμαίρ του Λουδοβίκου Βοναπάρτη

«Αυτοί που ελέγχουν το Μικροσκοπικό, ελέγχουν τον κόσμο»
Τ Πύντσον,
Mason & Dixon

Τρίτη 18 Μαρτίου 2014

To Top 10 της τεχνολογίας για το 2013

Νο 10. Μεταφορά ηλεκτρ. Ενέργειας με συνεχές ρεύμα υψηλής τάσης


Η μεταφορά ηλεκτρ. ενέργειας με συνεχές ρεύμα υψηλής τάσης (High Voltage Direct Current Transmission - HVDC). Ο ελβετικός όμιλος ABB κατάφερε και έλυσε τα προβλήματα μεταφοράς με τη μέθοδο disconnect/bypass και σύντομα θα είναι δυνατή η μεταφορά εναλλακτικών μορφών ενέργειας σε μεγάλες αποστάσεις (π.χ., ηλιακή ενέργεια θα μετατρέπεται σε ηλεκτρική στη Σαχάρα και θα μεταφέρεται στη Γερμανία) όπως και η διαχείριση της. Αυτό αναμένεται να καταστήσει ανταγωνιστικότερες τις εναλλακτικές μορφές ενέργειας και να είναι ένα βηματάκι προς την αποϋδρογοναθρακοποίηση της ενέργειας.

Νο 9. Επιδημιολογία: Εξόρυξη δεδομένων από κινητά σε πραγματικό χρόνο



Δεδομένα από κινητά συλλέγονται και αναλύονται με υπολογιστικά προγράμματα δίνοντας πληροφορίες για την κίνηση και τη συμπεριφορά ατόμων. Πέρα από τα μεγαλοαδερφικά κακά, τα καλά είναι ότι έτσι δίνεται δυνατότητα καλύτερου ελέγχου της διάδοσης μικριβίων/ιών. Η Caroline Buckee από τη σχολή δημόσιας υγείας του Χάρβαρτντ σε συνεργασία με το σύζυγό της Nathan Eagle
ερευνητή του ΜΙΤ και CEO εταιρίας κινητής τηλεφωνίας που δραστηριοποιείται σε αναπτυσσόμενες χώρες, επεξεργάστηκε στοιχεία από 15 εκατομ κινητά στην Κένυα. Για την Buckee αν υπάρχει ένας τρόπος να νικήσουμε την ελονοσία, τότε αυτός τα τρόπος είναι με την εξόρυξη επεξεργασία των δεδομένων διάδοσης της ασθένειας.

Νο 8. Διπλασιασμός της απόδοσης φωτοβολταϊκών

Έτσι ισχυρίζεται ο Ηarry Atwater του Caltech, η ομάδα του οποίου ανέπτυξε ένα φωτοβολταϊκό λεπτού υμενίου με απόδοση κοντά το 50% (συνήθης απόδοση<20%). Η συσκευή χρησιμοποιεί ένα είδος πρίσματος που διαθλά το φως σε 8 διαφορετικά μήκη κύματος, το καθένα από τα οποία παράγει διαφορετικό χρώμα. Το κάθε χρώμα διασπείρεται σε ένα κύτταρο από ημιαγωγό (συνήθως πυρίτιο).

Νο 7. Έξυπνα ρολόγια
Η ιδέα του Eric Migicovsky ήταν να δημιουργήσει μια εφαρμογή με την οποία θα μπορούσε να βλέπει τα μυνήματα στο smartphone του χωρίς να γκρεμοτσακίζεται με το ποδήλατο. 5 χρόνια μετά η ιδέα αυτή κατέληξε στο Pebble smart watch. Τον Απρίλιο του 12 ο Migicovsky ζήτησε μέσω της on-line πλατφόρμας χρηματοδότησης Kickstarter $100000 για να μπει στην αγορά. 5 βδομάδες αργότερα είχε μαζέψει $10 εκατομ. – σπάζπντας το ρεκόρ στο Kickstarter. Χωρίς κανείς να το καταλάβει, το smart watch είχε γίνει προϊόν: η Sony δεν έχασε τη ευκαιρία, η Samsung επίσης και
η Apple δε θα αργήσει.  

Και για να μην μείνουμε ακάλυπτοι σε καμιά περίπτωση η google και η samsung ετοιμάζουν τα smart glasses .

Νο 6. Εμφυτεύματα μνήμης


Ο Τheodore Berger του Southern California ισχυρίζεται ότι έχει αποκρυπτογραφίσει τον κώδικα με τον οποίο ο εγκέφαλος δημιουργεί τις μακροχρόνια μνήμη (>1 λεπτό). Αν και αντιμετωπίζεται από πολλούς συναδέλφους του ως ημίτρελος, έχει πείσει κάποιους και ξεκινάν μελέτες πάνω σε ασθενείς.



Νο 4. Τρισδιάστατη εκτύπωση (ή μεταποίηση προσθετικών στρωμάτων additive manufacturing αφού τα αντικείμενα φτιάχνονται με πρόσθεση λεπτών υμενίων υλικού)


Αν και η τεχνολογία αυτή χρησιμοποιείται για την κατασκευή ιατρικών εμφυτευμάτων και ειδικών πλαστικών όπως και λογής άλλων εφαρμογών, η ανακοίνωση της General Electric ότι τα ακροφύσια για τον νέο τζετ κινητήρα της θα γίνουν με λέιζερ και όχι με την παραδοσιακή χύτευση – συγκόλληση, αποτελεί σημείο καμπής αφού μιλάμε για άλλου τύπου γραμμές παραγωγής (The Difference Between Makers and Manufacturers).

Νο 3. Αποκωδικοποίηση του εμβρυακού DNA
Έτσι, για να γνωρίζουμε (και –ζουνε) και τη γενετική μοίρα των παιδιών μας.
 
Καν ψωμί δεν είχαμε, πούτσα ως το γόνατο

Νο 1. Εις βάθος μάθηση (Deep learning)
 O Ray Kurzweil είναι γνωστός εφευρέτης, μελλοντολόγος και γκουρού της τεχνητής νοημοσύνης. Έχει διατυπώσει το Νόμο των Αυξανόμενων Ανταλλαγμάτων, έχει κάνει αρκετές εύστοχες προβλέψεις,  και πέρσι προσλήφθηκε από την Google με στόχο να κατασκευάσει έναν πραγματικά έξυπνο υπολογιστή, έναν υπολογιστή που να καταλαβαίνει την ανθρώπινη γλώσσα, να σκέφτεται, να βγάζει συμπεράσματα και να παίρνει μόνος του αποφάσεις.

Ο Kurzweil πιστεύει με τόσο πάθος στο όραμά του, ώστε δεν δυσκολεύτηκε να πείσει τον πολύ Larry Page της Google να υποστηρίξει την προσπάθεια. Να σημειωθεί ότι ο μεγάλος Ρέι έχει εμμονή με την αθανασία: τα 150 χάπια που παίρνει καθημερινά και οι εβδομαδιαίες ενέσεις βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής, ελπίζει ότι θα τον κρατήσουν στη ζωή μέχρι να γίνει η επανάσταση των ρομπότ που θα του χαρίσει την αιώνια ζωή. Επίσης φυλάει σαν κόρη οφθαλμού τα γραπτά του πατέρα του, με την ελπίδα ότι μια μέρα θα καταφέρει να τον αναστήσει.

 

Κυριακή 2 Μαρτίου 2014

Ορισμένα επεισόδια στη σύντομη αλλά πλούσια ιστορία του hip-hop


Έχει χυθεί πολύ μελάνι για την ιστορία του hip-hop. Ανά καιρούς, και πρόσφατα στα μέρη μας, έχει χυθεί και αίμα. Όχι για το hip-hop όπως το εννοούν όσοι το βλέπουν ως ένα ακόμα είδος μουσικής, ως μία εφηβική ανησυχία. Αλλά για το hip-hop ως αυτό που πραγματικά είναι: ένα ακόμα ανατρεπτικό μέσο κάποιων που την παλεύουν μέσα στη μιζέρια, τη βαρβαρότητα των καιρών και τον διάχυτο μικροαστισμό. Πέρα από τα αισθητικά κριτήρια της κάθε τάσης του, αυτό το hip-hop επιλέγουμε να εξιστορούμε και να θέτουμε ως σημείο αναφοράς. Όχι μέσα από τα μάτια του ακαδημαϊσμού, αλλά μέσα από τα μάτια όσων βλέπουν σε αυτό τη δυνατότητα έκφρασης κι αντίδρασης των από τα κάτω. Ακολουθούν ενδεικτικά κάποια επεισόδια από τα χιλιάδες που έλαβαν τόπο παγκόσμια στην σύντομη αλλά πλούσια ιστορία του.

 Το 1968, στην επέτειο των γενεθλίων του Malcolm X (όχι τυχαία), στο ανατολικό Harlem, ιδρύονται οι Last Poets. Αν και το όνομα είχε χρησιμοποιηθεί από πολλά γκρουπ στο παρελθόν περιστασιακά και σε επίπεδο γειτονιάς, οι Last Poets είναι το πρώτο συγκρότημα που θα δισκογραφήσει και θα αποκτήσει τα πνευματικά δικαιώματα του ονόματος. Αυτό ήταν εμπνευσμένο από ένα ποίημα του Bra Willie (ή αλλιώς Keorapetse William Kgositsile), καλλιτέχνη και ακτιβιστή που γεννήθηκε και δραστηριοποιήθηκε στο Johannesburg, μέχρι την εξορία του. Έπειτα τον βρίσκουμε στις ΗΠΑ, όπου σπουδάζει λογοτεχνία και γίνεται γνωστός για τα επαναστατικά του ποιήματα, με καλέσματα στα όπλα, που φτάνουν ως την Ευρώπη. «Ήμαστε οι τελευταίοι ποιητές πριν πάρουν το λόγο τα όπλα», αναφέρει σ’έναν στίχο του. Στις κατηγορίες ότι η ποίηση του είναι υπερβολικά πολιτική και διδακτική απαντά: «Σε καταστάσεις καταπίεσης η μόνη επιλογή που έχεις είναι ή να είσαι εργαλείο στο πλευρό των καταπιεστών είτε όργανο απελευθέρωσης».

Ακολουθώντας το ίδιο θεματολογικό μοτίβο, οι Last Poets εξέφραζαν πλήρως την ιστορική συγκυρία των περιθωριοποιημένων μαύρων στα γκέτο της αμερικής και κουβαλούσαν την βαριά κληρονομιά από το μεγαλύτερο και απειλητικότερο κίνημα που γνώρισαν ποτέ οι Ηνωμένες πολιτείες: τους Μαύρους Πάνθηρες. Δε δημιουργήθηκαν στο όνομα της κομφορμιστικής αγάπης ή στα κηρύγματα του Martin Luther King αλλά στο όραμα του Malcolm X, όπως εκφράστηκε τα τελευταία χρόνια πριν την δολοφονία του. Οι Μαύροι Πάνθηρες ήταν οπλισμένοι, μιλούσαν ανοιχτά για κομμουνισμό, οργάνωναν συσσίτια, προστάτευαν τις γειτονιές τους από την αστυνομική αυθαιρεσία και όποια άλλη μορφή βίας ενάντια στον κόσμο τους.

Με απαγγελία στίχων που υμνούσαν αυτούς τους ανθρώπους αλλά και ασκώντας έντονη κριτική στην αποπολιτικοποίηση των μαύρων, με κομμάτια όπως “Niggas are scared of revolution”, “Wake Up Niggers” ή ακόμα και το “When the Revolution Comes”, χτίζεται η εικόνα τους που πολλοί αγάπησαν (κυρίως μαύροι) και πολλοί μίσησαν (κυρίως λευκοί). Εκεί εντοπίζουμε εμείς τα πρώτα δείγματα του πώς μπορεί ο λόγος να αποτελέσει καλλιτεχνική βάση για μουσική έκφραση και ταυτόχρονα πολιτική ριζοσπαστικοποίηση. Αργότερα, μέλη του αρχικού συγκροτήματος φυλακίζονται για κλοπές και το γκρουπ αλλάζει σύνθεση διαρκώς. Παρ’όλα αυτά συνεχίζει να υπάρχει, χωρίς όμως να είναι το ίδιο ριζοσπαστικό όπως στους δύο πρώτους δίσκους. Γνωστοί ράπερς αργότερα τους ονομάζουν παππούδες του ραπ.

Στη Δύση, και συγκεκριμένα στο Watts του Los Angeles, ένα-δύο χρόνια νωρίτερα, εμφανίζονται -και- ως καλλιτεχνική απάντηση στα όσα συνέβησαν στις αναταραχές, γνωστές ως Watts Riots (που συμμετείχαν 35.000 κόσμου και 70.000 ήταν συμπαθούντες προς τους εξεγερμένους) οι Watts Prophets, που χρησιμοποιούν ακριβώς το ίδιο μοτίβο: απαγγελία ποίησης με συνοδεία κρουστών. Όμως στο δίσκο τους “Rappin' Black in a White World” προσθέτουν πιάνο και γυναικεία παρουσία στην απαγγελία, κάτι πρωτοποριακό για την εποχή. Είναι μάλλον αυτά τα στοιχεία που θα οδηγήσουν αργότερα τον Dj Shadow να πει πως το “Rappin' Black in a White World” είναι ένας από τους καλύτερους δίσκους. Οι Watts Prophets μετά από αυτό τον δίσκο διαλύονται, ενώ οι Last Poets χωρίς τα αρχικά μέλη τους δεν έχουν την ίδια δυναμική. Έτσι, αυτό το είδος μουσικής ξεχνιέται.

Το 1979, ωστόσο, κάνει την εμφάνιση του το hip-hop. Το “hip” προέρχεται από το αφροαμερικανικό σλανγκ που σημαίνει “τώρα”, και το “hop” λέγεται, χωρίς όμως να υπάρχει κάποια απόδειξη, από τη λέξη ελπίδα. Πάντως ο όρος χρησιμοποιείται πρώτα για μια χορευτική φιγούρα στο breakdance και μετά για την επαναλαμβανόμενη, λόγω της λούπας, μουσική. Οι Sugarhill Gang είναι οι πρώτοι που δισκογραφούν και το “Rapper's Delight” είναι το πρώτο hip-hop κομμάτι. Μουσική για πάρτυ με στίχους καθαρά και μόνο για λόγους διασκέδασης. Κάτι που σε καμία περίπτωση δεν υποτιμούμε, απ’τη στιγμή μάλιστα που πολλά μαγαζιά της εποχής απαγόρευαν την είσοδο σε έγχρωμους, αποκλείοντας τους ουσιαστικά από τους χώρους κοινωνικοποίησης, κλειδώνοντας τους πίσω στα γκέτο.


Όμως, πριν το τέλος του 90’, δύο συγκροτήματα βάζουν την έννοια του πολιτικού μέσα σε αυτήν τη μουσική. Στην ανατολή οι Public Enemy και στη δύση οι NWA. Ενώ οι μεν πρώτοι έχουν πιο μεστό πολιτικό λόγο και τραβούν πάνω τους όλα τα φώτα της δημοσιότητας, οι δεύτεροι είναι αυτοί που αναστατώνουν τους πάντες. Το λεγόμενο gangsta rap τους είναι αυτό που αναγκάζει τις αμερικάνικες αρχές να πάρουν μέτρα για να μην παίζονται τέτοια κομμάτια στα ραδιόφωνα. Ο δίσκος τους γίνεται ένας από τους πρώτους που φέρει το αυτοκόλλητο προειδοποίησης για αιχμηρούς στίχους.


Στίχοι που δεν χωράνε μέσα στον πολιτικά ορθό λόγο των Public Enemy, βρίσκουν χώρο στα τραγούδια των NWA που, λανθασμένα πολιτικά μεν, αντανακλούν καλύτερα τη διάθεση των ακροατών αυτής της ‘άγριας’ μουσικής. Κουβαλάνε όλα τα κουσούρια της κοινωνίας: ρατσισμό, σεξισμό αλλά και το συναίσθημα του αγώνα ενάντια στη βία του κράτους. Μιλάνε για όπλα, το δικαίωμα στην αυτοπροστασία και με το πασίγνωστο κομμάτι τους “Fuck The Police” κατορθώνουν να στρέψουν ακόμα και τα βλέμματα του FBI σε αυτούς, στους οποίους στέλνει γράμμα με έμμεσες απειλές και αρνείται να προστατέψει τις συναυλίες τους από “κάθε λογής επεισόδια”.

Αξίζει να αναφερθεί ότι το gangsta rap παίρνει το όνομα του από το κομμάτι “Gangsta Gangsta” που περιγράφει ακριβώς τους κίνδυνους που έχει η ζωή για τους νέους που μεγαλώνουν στα γκέτο, αλλά και πώς μπορεί κάποιος αντί να είναι παθητικός σε αυτό, να πάρει την κατάσταση στα χέρια του. Τόσο ελλιπές πολιτικά, όσο και αληθινό για ένα μεγάλο κομμάτι όσων άκουγαν hip-hop τότε. Πριν απ' αυτό, οι ίδιοι βάφτιζαν τη μουσική τους reality rap. Δε θεωρούσαν τον εαυτό τους ανώτερο των ακροατών τους, ούτε έστεκαν διδακτικά απέναντί τους. Ίσως μόνο ήθελαν να τρομάξουν, περιγράφοντας μια καρικατούρα αυτού που ζούσαν, με σαφές μήνυμα στο σύστημα ότι “αν δεν σας αρέσουν αυτά που λέμε και κάνουμε είναι θέμα δικό σας, γιατί εσείς τα αφήσατε να γίνουν έτσι. Εμείς ήμαστε απλά ο καθρέφτης της κοινωνίας που κρύβεται κάτω από το χαλί και την ξεχνάτε όσο γίνεται.”

Βέβαια, αργότερα το gangsta rap χάνει αυτό το νόημα και οριοθετείται ως το lifestyle ενός υποκόσμου που έχει ως στέμμα τα ναρκωτικά, τις γυναίκες, τα αυτοκίνητα κτλ. Ο ρόλος των δισκογραφικών εταιρειών σε αυτήν την επανοηματοδότηση του gangsta rap είναι κάτι παραπάνω από κομβικός: το έγδυσαν από τη βιωματικότητα του και εισήγαγαν σε αυτήν την άμεση έκφραση το εμπόρευμα, την ψεύτικη λάμψη.

Μ’αυτά και μ’αυτά, τo hip-hop σιγά σιγά διογκώνεται, αυξάνει την κοινωνική του απεύθυνση (κυρίως στα πλέον καταπιεσμένα κομμάτια της αμερικανικής κοινωνίας) και δημιουργεί ρεύμα. Δεν είναι αμιγώς πολιτικοί οι στίχοι του, αλλά πως αλλιώς μπορείς να χαρακτηρίσεις μία μουσική που εκφράζει τις ανάγκες και τις επιθυμίες χιλιάδων νέων που είναι περιθωριοποιημένοι από κάθε άποψη; Πέρασε τα σύνορα της αμερικής, έφτασε σταδιακά στην ευρώπη και αργότερα παντού, για να εκφράσει πρώτα και κύρια μειοψηφίες. Το hip-hop ήρθε για να μείνει.

Όπως ιστορικά συμβαίνει με τα περισσότερα ανατρεπτικά καλλιτεχνικά ρεύματα, έτσι και αυτό του hip-hop έμελλε να γίνει αξιοποιήσιμο από τη μουσική βιομηχανία. Όσο δημιουργούσε μια κουλτούρα γύρω του παγκοσμίως, τόσο κάποιοι έβλεπαν σε αυτό ένα λαμπρό πεδίο κερδοφορίας. Και για να πουληθεί κάτι πρέπει να χάσει την αιχμηρότητά του, να στρογγυλευτεί, να χάσει τη γείωσή του με την πραγματικότητα και να γίνει κι αυτό εικόνα ανάμεσα στις τόσες άλλες. Το βάρος, λοιπόν, του hip-hop που προβαλλόταν έπεσε στη διασκέδαση και στο lifestyle, ενώ παραμερίστηκε ο πολιτικός λόγος εντός του.

Παρ’όλα αυτά στη βάση του, εκεί που αγαπήθηκε ως μέσω έκφρασης απέναντι στην καταπίεση, συνέχισε να ζει και να εξελίσσεται. Με τη διαφορά πλέον ότι ορισμένοι νέοι των γκέτο ονειρεύονταν μία φανταχτερή ζωή, ίδια με αυτή των τωρινών super stars και πρώην γειτόνων τους (που εν τω μεταξύ είχαν μετακομίσει σε κάποιο προάστιο). Ενδιαφέρουσα και σίγουρα βολική αυτή η προοπτική κοινωνικής ανέλιξης για τα πλέον υποτιμημένα κομμάτια της κοινωνίας.
Επειδή όμως το αμερικάνικο όνειρο δεν μας χωράει όλους, το hip-hop πάντα είχε και πιο σκληρά πολιτικοποιημένα συγκροτήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν οι Dead Prez. Δύο νέοι με παρεμφερείς πολιτικές καταβολές και την κοινή αγάπη τους για τη μουσική, γνωρίζονται στις αρχές του 90’ και βγάζουν το πρώτο τους δίσκο το 2000, το Let’s Get Free. Ο M1 και ο stic.man έχουν σαφής θέσεις υπέρ του κινήματος των Μαύρων Πανθήρων, κριτικάρουν τους λευκούς βλέποντας σε αυτούς τους καταπιεστές τους, προτάσσουν σοσιαλισμό μιλάνε για την μητέρα αφρική, το εκπαιδευτικό σύστημα, τη ζωή στα γκέτο που ακόμα και στον εικοστό αιώνα δεν είχε αλλάξει και πολύ∙ ακόμα δεν έχει αλλάξει και πολύ.

Θεματολογικά φυσικά, το hip-hop δεν θα μπορούσε να αναφέρεται για πάντα μόνο στα προβλήματα της μαύρης κοινότητας. Έχοντας αγαπηθεί εδώ και χρόνια και από τα λευκά κομμάτια της κοινωνίας, διευρύνεται και ως προς το περιεχόμενο των στίχων του. Αναπάντεχα, λοιπόν, ένα νέο ερώτημα τίθεται για τους νέους χιπχοπάδες: πως θα καταφέρουμε να κάνουμε hip-hop με τα δικά μας ανεξάρτητα μέσα.


Σε αυτό έρχονται να απαντήσουν 7 καλλιτέχνες κι ένας manager το 1998, δημιουργώντας μία ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία, την anticon. Δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε πως ήταν η πλέον επαναστατική απάντηση στο μονοπώλιο των δισκογραφικών εκείνη την εποχή, ούτε ότι είχαν βαθιές πολιτικές συμφωνίες τα μέλη της. Αρκεί όμως το γεγονός πως βρέθηκαν ορισμένα άτομα με κοινή οπτική για το hip-hop, δημιούργησαν μία ομάδα με οριζόντια δομή στο εσωτερικό της και μέσω αυτής βγήκαν ποιοτικές δουλειές που έφτασαν απ’άκρη σ’άκρη. Συνεργάστηκαν και αντάλλαξαν εμπειρίες πάρα πολλά ονόματα του πολιτικού hip-hop μέσω της anticon και θεωρείται η πρώτη hip-hop κολλεκτίβα. Είμαστε σίγουροι ότι θα υπήρξαν κι άλλες, που απλά δεν έφτασαν ποτέ στα αυτιά μας.

Ακόμα ένα σημαντικό επεισόδιο στην ιστορία του hip-hop, δείγμα του πως ο καπιταλισμός μπορεί να πουλήσει ακόμα κι αντιδραστικά προς αυτόν κομμάτια, αποτελεί ο Eminem. Αυτός ο εκκεντρικός λευκός ήταν η απάντηση στο μονοπώλιο που είχαν παραδοσιακά οι μαύροι rapers στη μουσική βιομηχανία. Αριστοτέχνης, πρωτοποριακός, εν μέρει με πολιτικό, εν μέρει με χιουμοριστικό στίχο, έκανε το hip-hop τόσο οικείο σε ακόμα μεγαλύτερο εύρος ανθρώπων παγκόσμια. Μπορεί στα κομμάτια του να έβριζε όλο το star system, μέλος του οποίου ήταν κι ο ίδιος, αλλά παρέμενε το ίδιο δημοφιλής. Μπορεί να έκραζε τις δισκογραφικές εταιρείες και τους managers αλλά παράλληλα του προσέφεραν παχυλά συμβόλαια. Μπορεί να έβριζε χυδαία τη μάνα του στους δίσκους του σαν άλλος Morrison, αλλά κάθε μάνα αγόραζε κι ένα cd του στο εκστασιασμένο γιο της για τα χριστούγεννα. Αυτή η φαινομενική αντίφαση εξηγείται με όρους καθαρά θεαματικούς: οι διαχειριστές της εικόνας του μεταχειρίζονταν με τέτοιο τρόπο τις ατασθαλίες του, ώστε τον έκαναν διαρκώς πιο εμπορεύσιμο, πουλούσε διαρκώς περισσότερο. Αυτό αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα διαχείρησης της αντιδραστικότητας – ακόμα και της επαναστατικότητας πολλές φορές – από τη μουσική βιομηχανία.

Αυτό που κάνει όμως η μουσική βιομηχανία στους αστέρες της, δεν μπορεί να το κάνει σε όσους επιλέγουν να είναι hip-hop μακριά από αυτήν. Το hip-hop ταξίδεψε σε κάθε άκρη του κόσμου, κυρίως χάρη σε αυτήν ακριβώς την προβολή του. Παρ’όλα αυτά, όσοι βρήκαν σ’αυτό μία οικειότητα και το επέλεξαν ως μέσω, το προσάρμοσαν στα δικά τους βιώματα, στις δικές τους ανάγκες, στις δικές τους επιθυμίες. Ο χιλιανός μπορεί να έμαθε το hip-hop από τον Eminem αλλά στα κομμάτια του μιλάει για τη φτώχεια. Αντίστοιχα ο παλαιστίνιος πρωτάκουσε hip-hop από τον Nas αλλά αναφέρεται στους στίχους του στον πόλεμο στη γάζα. Φυσικά, το ίδιο ισχύει και για κάθε μορφή τέχνης, πέρα από το hip-hop∙ είναι άλλο ένα πολεμοφόδιο των από τα κάτω.

Το hip-hop σήμερα δεν μπορεί να θεωρηθεί εξ ορισμού πολιτικό, αντιφασιστικό, αντιδραστικό. Τέτοιο το καθιστούν τα υποκείμενα τα οποία εμπλέκει κάθε φορά. Εμείς πάντως επιλέγουμε συνειδητά να είμαστε με το κομμάτι όσων μέσω του hip-hop αντιδρούν στον καπιταλισμό, το μικροαστισμό, σε κάθε είδος φασισμού και μιλούν οι ίδιοι για τους ίδιους. Πάμε, λοιπόν, για νέα επεισόδια....

Πηγή: Ταξικές Μηχανές die Bestimmung des Menschen


Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

Ο θαυμάσιος κόσμος του Alexis




Η καταπληκτική καλειδοσκοπική προσαρμοστικότητα της Συριζαικής αφήγησης παρέδωσε ένα υψηλό δείγμα αφηγηματικής τεχνικής όπου ο αναγνώστης διαβάζει ακριβώς αυτά , τα οποία πρέπει να διαβάσει.

 Ως γνωστόν ο αναγνώστης του "Βήματος" είναι τεχνοκράτης και με αίσθηση του εθνικού συμφέροντος.

No problem .Οι επεξεργασμένες και αμοιβαίες συμφωνημένες απαντήσεις έχουν την κατάλληλη μορφή έτσι ώστε να μη διαταραχθεί και αφού απολαύσει την εφημερίδα του ήσυχος, νηφάλιος να συναινέσει στην επερχόμενη αλλαγή.

Π.χ., το πραγματικό,τραυματικό επίδικο της Συριζαϊκής υπόσχεσης είναι τι γίνεται στην ρευστή ενδιάμεση φάση μετά την «ακύρωση» του μνημονίου.

Πόση χρονική διάρκεια θα έχει αυτή η φάση;

Ποια είναι τα τεχνικά και ποια τα πολιτικά σημεία τριβής ή σύγκρουσης;

Μήπως η Συριζαική ακύρωση τελικά «αυτοακυρωθεί» από την ένταξη της ως τεχνικό επίδικο εντός του υφιστάμενου νομικού διεθνούς πλαισίου;

Σε όλα αυτά τα ερωτήματα ο Α.Τσίπρας είναι καθησυχαστικός και πληροφορεί τον τεχνικά ενημερωμένο αναγνώστη ότι όντως έχει βρεθεί η κατάλληλη τεχνική win win πρόταση.

Πρόκειται μια μόχλευση χωρίς πολιτικές τριβές, η οποία μάλιστα προέρχεται από το ΔΝΤ και το μόνο που λείπει είναι κάποιος να την προτείνει!

Ακολουθεί το απόσπασμα:

-Μα δεν είναι απόλυτα σαφές ότι η περικοπή διακρατικού χρέους είναι κάτι εξαιρετικά δύσκολο; Πώς θα ψηφιστεί από τα Κοινοβούλια των εταίρων;

Το ελληνικό χρέος, που μετά το PSI έχει μετατραπεί σε διακρατικό, στην πραγματικότητα έχει χρηματοδοτηθεί από τις αγορές που δανείζουν τον Μόνιμο Μηχανισμό. Οι ευρωπαίοι φορολογούμενοι δεν έχουν επιβαρυνθεί. Μόνο εγγυήσεις έχουν δοθεί. Τα νέα ελληνικά ομόλογα τελούν υπό διαπραγμάτευση στις παγκόσμιες αγορές δημιουργώντας διαρκώς κέρδη για τους διαπραγματευτές. Η διαδικασία της περικοπής τους κατά 40-60%, όπως προτείνει το ΔΝΤ, μπορεί να οργανωθεί με ασφάλεια, ενδεχομένως με τροποποιήσεις στον Μόνιμο Μηχανισμό και με πρωτοβουλίες της ΕΚΤ που θα ενισχύσουν συνολικά τη διεθνή πίστη στην ευρωζώνη. Το όφελος θα είναι τεράστιο για την Ευρώπη.

-Η Γερμανία δεν τα γνωρίζει όλα αυτά;

Η Γερμανία τα γνωρίζει όλα αυτά και γι’ αυτό έχει ήδη στα συρτάρια του υπουργείου οικονομικών το σχέδιο του κουρέματος του ελληνικού χρέους, δηλαδή το plan B για τη διαπραγμάτευση με τη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό αποκάλυψε ο υφυπουργός του κου Σόιμπλε, Στέφεν Κάμπετερ, σε πρόσφατη ερώτηση βουλευτών του Die Linke. Ωστόσο δε πρόκειται να το υλοποιήσει αν δεν υπάρξει κάποιος να το διεκδικήσει

Όσον αφορά τις εθνικές ευαισθησίες του «αναγνώστη» έχουμε ενδιαφέρουσες επισημάνσεις.

Εδώ κατ’ ευθείαν με copy paste από το Alter και τα προγράμματα του Χαρδαβέλα έχουμε τον αυτονόητο ροζ κόσμο της γεωπολιτικής μας υπεροχής. Σε μόνο έξι χρονάκια, το 2020 θα είμαστε ο ισχυρός εταίρος της Ευρώπης. Εκμεταλλεύσιμοι ενεργειακοί πόροι στο Ιόνιο το Αιγαίο την Κρήτη μας καθιστούν μοναδικούς. Σε γεωπολιτικό χρόνο nanoseconds έχουμε βρει τα κοιτάσματα, έχουν καμφθεί οι περιβαλλοντικές ανησυχίες, έχουν εκτιμηθεί οι πραγματικές αξίες , οι γεωπολιτικές σταθμίσεις και voila ! είμαστε τόσο ισχυροί που με αυτό το ισχυρό χαρτί θα διαπραγματευτούμε με σίγουρη τη νίκη.

Ακολουθεί το απόσπασμα:

Σε μια ευρωπαϊκή διαπραγμάτευση πρέπει να διαθέτεις «ισχυρά χαρτιά». Ποια είναι τα δικά σας;

Η Ευρώπη γνωρίζει ότι η Ελλάδα είναι ο ισχυρός ενεργειακός εταίρος του 2020. Γνωρίζουν οι υπόλοιποι εταίροι ότι η χώρα μας δεσπόζει στην ζωτικής σημασίας για την Ευρώπη ενεργειακή ζώνη της Νοτιοανατολικής Μεσογείου, που ξεκινά από το Ισραήλ, περνά από την Κύπρο και περιλαμβάνει το Αιγαίο, το Λιβυκό, το Ιόνιο.

Μα τι όμορφος , τι αρμονικός είναι αυτός ο κόσμος του "Βήματος";

Σύντροφε Τσίπρα, βάλε με μέσα σε παρακαλώ, απάλλαξε με από συγκρούσεις , εθνικά διλλήματα, αγωνιώδη ερωτήματα.

Πόσο πιο σύνθετος , δυσάρεστος, προβληματικός είναι ο κόσμος εκτός "Βήματος"

Πηγή: Left Liberal Synthesis

Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014

Princeton vs. facebook


Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, το F/b αναπτύσσεται με πρωτόγνωρους ρυθμούς. Η επίσημη πρόβλεψη για το 2020 είναι 2 δις χρήστες 


Οι ρυθμοί αυτοί, υποθέτω, οδήγησαν τους ερευνητές του Pricenton, John Cannarella και Joshua A. Spechle, να υιοθετήσουν μια αναλογία μεταξύ της δυναμικής/εξέλιξης των social media και των μολυσματικών ασθενειών. Με δεδομένα της υπηρεσίας Google Trends τόσο για το Facebook όσο και για το MySpace χρησιμοποιήσαν την παραπάνω αναλογία για να προβέψουν την εξέλιξη των social media.

H παρακάτω εικόνα συνοψίζει τα αποτελέσματα του μοντέλου που ανέπτυξαν οι J Cannarella και JA Spechler


 Με λόγια: το 2020 το 80% των χρηστών θα την έχει κάνει

Αν και δεν είναι δίκαιο, το f/b χρησιμοποιήσε ανάλογα δεδομένα και κατέληξε στο συμπερασμα ότι η δημοφιλία του Princeton παρουσιάζει κάμψη τα τελευταία χρόνια, προς όφελος άλλων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, με συνέπεια σε επτά χρόνια να βάλει «λουκέτο». 



Πάντως, πέρα από τα μοντέλα, η έως τώρα συγκριτική επεξεργασία των δεδομένων Ιανουάριος 2011 vs. Ιανουάριος 2014 δείχνει σημαντική αποχώρηση των εφήβων και νέων (ως 24 χρονων).





Τετάρτη 12 Φεβρουαρίου 2014

Η αγορά έργων τέχνης στον 21ο αιώνα


Πωλήσεις 2000-12 κατά sotheby και christie


H κινέζικη τέχνη παρουσίασε μέση ετήσια αύξηση 21% και αύξηση το 2012 σε σχέση με 2000 516%

Οι old masters: μέση ετήσια αύξηση=8%, 2012 vs. 2000=48%

Oι ιμπρεσιονιστές:μέση ετήσια αύξηση=29%, 2012 vs. 2000=269%

Οι σύγχρονοι: μέση ετήσια αύξηση=32%, 2012 vs. 2000=861%

Ενώ η συνολική  μέση ετήσια αύξηση ήταν 23% και 2012 vs. 2000=424% .

Η εξέλιξη των πωλήσεων έργων τέχνης συσχετίζεται καλά με την εξέλιξη της περιουσίας των δισεκατομμυριούχων του πλανήτη



Όπως και με τον αριθμό των δισεκατομμυριούχων στον πλανήτη




Και τα 10 πιο ακριβά έργα τέχνης

1. Edvard Munch - The Scream (1895) - $119.922.500 (2012, ΝΥC από Sotheby σε ανώνυμο)

2. Picasso - Nude, Green Leaves and Bust (1932), $106.482.500 (2010, ΝΥC από Christie σε ανώνυμο)

3. Alberto Giacometti - A man walks behind (1961) - $105.182.398 (2010, Λονδίνο από Sotheby σε ανώνυμο)

4. Picasso - Boy With a Pipe (1905) – $104.168.000 (2004, ΝΥC από Sotheby σε ανώνυμο)

5. Gustav Klimt - Portrait of Adele Bloch-Bauer II (1912) – $87.936.000 (2006, ΝΥC από Christie σε ανώνυμο)

6. Francis Bacon - Triptych (1976) – $85.900.000 (2008, Λονδίνο από Sotheby στον Abramovich)

7. Κινέζικο βάζο (18ος αιώνας, δυναστεία Qianlon) από πορσελάνη - $85.921.461 (2010, Λονδίνο από Bainbridges house σε ανώνυμο)

8. Picasso - Dora Maar au Chat (1941) – $83.429.503 (2008, Λονδίνο από Sotheby σε ανώνυμο)

9. van Gogh - Portrait of Dr Paul Gachet (1890) - $82.500.000 (1990, ΝΥC από Christie σε ανώνυμο)

10. Monet - Le Bassin aux Nymphéas (1919) - $66.212.514 (2008 Λονδίνο από Christie σε ανώνυμο) 

Αυτά από το φανταχτερό (και πολύ αποδοτικό επενδυτικά) κόσμο της τέχνης. Τα άλλα, τα σκοτεινά (φτώχεια, πείνα, δίψα, πόλεμοι) είναι γνωστά, χιλιοειπωμένα και μίζερα.