Μεταγνώσεις

«Ηταν οι καλύτερες μέρες, ήταν οι χειρότερες μέρες, ήταν τα χρόνια της σοφίας, ήταν τα χρόνια της άνοιας, ήταν η εποχή της πίστης, ήταν η εποχή της ολιγοπιστίας, η εποχή του Φωτός και η εποχή του Σκότους, ήταν η άνοιξη της ελπίδας και ήταν ο χειμώνας της απελπισίας, είχαμε μπρος μας τα πάντα, είχαμε μπρος μας το τίποτε, πηγαίναμε όλοι στον Παράδεισο, πηγαίναμε όλοι στο αντίθετό του»
Ch Dickens, A Tale of Two Cities

«Εσύ κι εγώ Ζόιντ, είμαστε σαν τον Μπιγκ Φουτ. Οι καιροί περνούν, εμείς ποτέ δεν αλλάζουμε…»
Τ Πύντσον, Vineland

«Οι άνθρωποι κάνουν την ίδια τους την Ιστορία, δεν την κάνουν όμως κάτω από ελεύθερες συνθήκες, που διάλεξαν μόνοι τους, μα κάτω από συνθήκες που βρέθηκαν άμεσα, που δόθηκαν και κληρονομήθηκαν από το παρελθόν.»
K Μαρξ, Η 18η Μπρυμαίρ του Λουδοβίκου Βοναπάρτη

«Αυτοί που ελέγχουν το Μικροσκοπικό, ελέγχουν τον κόσμο»
Τ Πύντσον,
Mason & Dixon

Κυριακή 9 Φεβρουαρίου 2014

Παραξενιές μεγάλων συνθετών


1. Wolfgang Amadeus Mozart σκατολογία και νιαουρίσματα


Η εμμονή του Mozart με τα σκατά είναι πασίγνωστη .

Λιγότερο γνωστή είναι η εμμομή του με το νιαούρισμα. Πολλές φορές στις πρόβες, όταν βαριόταν, τα παρατούσε όλα και σκαρφάλωνε στα τραπέζια και καμώμενος τη γάτα νιαούριζε. Στην εμμονή του αυτή χρωστάμε και το cat duet.
 
Για μια ομάδα ειδικών ο συνθέτης έπασχε από Σύνδρομο Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής – Υπερκινητικότητας ενώ για άλλους έπασχε από το σύνδρομο Tourette (μια νευροαναπτυξιακή διαταραχή που χαρακτηρίζεται από την παρουσία πολλαπλών κινητικών και φωνητικών τικ).


2. Arnold Schoenberg - τρισκαιδεκαφοβία


Ο δημιουργός του δωδεκαφθογγισμού/ατονικότητας έπασχε από τρισκαιδεκαφοβία.

Γεννημένος στις 13/09/1874, θεωρούσε αυτήν την ημερομηνία κακό οιωνό.

Όταν είδε ότι το έργο του “Moses and Aaron” είχε 13 γράμματα έκοψε ένα a από Aaron και προέκυψε του Moses and Aron”

Το 1951, όταν ήταν 76, ένας φίλος του αστειευόμενος του είπε ότι το άθροισμα 7+6=13. Αυτό ήταν. Ο Schoenberg πείστηκε ότι δεν τού μενε άλλη ζωή. Την Παρασκευή 13 Ιουλίου του 1951, ο Schoenberg έπεσε βαριά άρρωστος στο κρεβάτι.

Πριν η ώρα φτάσει μία το μεσημέρι, είχε εκπνεύσει.


3. Erik Satie- «Πυροβολημένος» γενικά
 

Ο Satie είχε 12 πανομοιότυπα γκρι κουστούμια. Φορούσε το καθένα μέχρο που έλιωνε και μετά το επόμενο. Όταν πέθανε είχε ακόμη 6 τέτοια κουστούμια.

Απεχθανόταν τον ήλιο, κυκλοφορούσε με ένα σφυρί για λόγους αυτοπροστασίας και είχε τη δικιά του εκκλησία, το Μητροπολιτικό Ναό της Τέχνης του Ιησού του Μαέστρου.


O Satie πέθανε το 1925 από κίρρωση του ήπατος. Μετά το θάνατό του στο σπίτι του βρέθηκαν 100 ομπρέλες, 84 μαντήλια και πολλά γράμματα, τα περισσότερα γραμμένα αό τον συνθέτη προς τον εαυτό του. Σε ένα από αυτά, περιέγραφε το διαιτολογιό του:

Αυγά, ζάχαρη, αλεσμένα κόκαλα, ζωικό λίπος, αλάτι, καρίδες, ρύζι, ζυμαρικά, κοτόπουλο, τυρί, λευκά ψάρια. Δηλ., μόνο άσπρη τροφή.

4. Alexander Scriabin- Μυστικισμός και Θεοσοφία




Ο ρώσος συνθέτης είχε το χάρισμα της συναισθησίας.


Δηλ, της διαπλοκής των αισθήσεων, δηλ., να "ακούει" τις οσμές, να "βλέπει" τους ήχους και να "μυρίζει" τους ήχους.

Δεν είναι και περίεργο λοιπόν που ο Scriabin πέρασε τη ζωή του αναζητώντας την «εμπειρία του Θεού». Έλαβε μέρος σε πτητικά πειράματα και μια φορά προσπάθησε να περπατήσει στο νερό. Επηρεασμένος από τις θεοσοφικές διδασκαλίες της μαντάμ Μπλαβάτσκυ άρχισε να θεωρεί τη μουσική του ως τη γέφυρα που οδηγεί στη μουσική έκσταση.

Η κατάσταση του προχώρησε και άρχισε να αντιλαμβάνεται τη μουσική του ως μέσο εξορκισμού και όπλο εναντίον των διαμονών και του κακού )Seventh Sonata (theWhite Mass”) και Ninth (theBlack Mass”) και σε ακόμη πιο προχωρημένη κατάσταση, στο τελευταίο του έργο (“Mysterium”), ο κόσμος η ανθρωπότητα τελειώνει μέσα στην απόλυτη ευδαιμονία και η ανθρωπότητα αντικαθίσταται από ένα καλύτερο και ευγενέστερο είδος.

Δυστυχώς, τα υψηλά οράματα του ρώσου συνθέτη δε συγκίνησαν το μικρόβιο που μόλυνε τον καλόγερο που είχε στα οπίσθιά του, προκάλεσε σηψαιμία και τον έστειλε..

5. Anton Bruckner- αριθμομανία και..



 Ζούσε κρατώντας λίστες για τα πάντα ενώ στη σύνθεση χρησιμοποιούσε δικά του κρυφά αριθμητικά μοτίβα. Είχε ένα αβυσσαλέο πάθος για τα νεαρά κορίτσια, γεγονός που τον έκανε ακατάλληλο για δάσκαλο. Μέχρι και τα 70 του δεν κουράστηκε να κάνει προτάσεις γάμου σε νεαρά κορίτσια αλλά δεν παντρεύτηκε ποτέ.

Ένα άλλο κόλλημα του Anton ήταν τα κρανία νεκρών συνθετών. Όταν ανοίχτηκε ο τάφος του Schubert, ο Bruckner αγκάλιασε και ξεκόλλησε το κρανίο από τον υπόλοιπο σκελετό. Θα ήταν πράγματι ένα πολύ περίεργο συμβάν αν δεν είχε επαναληφθεί λίγους μήνες πριν με το πτώμα του Beethoven.

Πηγή: listverse




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου