O Niall Ferguson (NL) είναι ένας ιστορικός ποπ-σταρ.
Σχεδόν με κάθε του βιβλίο, κατορθώνει και κάνει φασαρία. Πιο πρόσφατο κατόρθωμα του, οι δηλώσεις του για τον Κέυνς και την περίφημη δήλωση του τελευταίου ότι «μακροπρόθεσμα θα είμαστε όλοι νεκροί».
Ο NL την απέδωσε σε μια γενικότερη αδιαφορία του Κέυνς για το μέλλον, αδιαφορία που οφειλόταν στη ατεκνία του και την ομοφυλοφιλία του. Σήκωσε θύελλα διαματυριών και ζήτησε συγνώμη.
Τη δουλειά του, πάντως, την είχε κάνει.
Στην ουσία, όμως, δεν εξέφραζε την άποψη αυτή για πρώτη φορά. Ήδη στο πρώτο βιβλίο “Paper and Iron” και σε ένα άρθρο στον Spectator είχε υποστηρίξει ότι η αρνητική στάση του Κέυνς στη «Συνθήκη των Βερσαλλιών» οφειλόταν στη γερμανοφιλία του και ακόμη πιο πολύ στην ερωτική έλξη που αισθανόταν για τον γερμανό τραπεζίτη Καρλ Μέλχιορ.
Αν και διαφωνώ στην τελική ανάγνωση/ερμηνεία που κάνει, παίρνω τα βιβλία του γιατί είναι πλούσια σε πραγματολγικό υλικό και γιατί η μεθοδολογία της εικονικής ή αντίστροφης ιστορίας (counterfactual history) (δηλ., η ιστορία what if) που ακολουθεί είναι πραγματικά διασκεδαστική.
Το τελευταίο βιβλίο του που διάβασα είναι το «Πολιτισμός» (Παπαδόπουλος, 2012. Στα ελληνικά κυκλοφορούν ακόμη 5 βιβλία του) που έγραψε αμέσως μετά την εκδήλωση της καπιταλιστικής κρίσης. Το τελευταίο του βιβλίο (θα κυκλοφορήσει το 2014) είναι μια αγιογραφία του Χένρυ Κίσινγκερ. Το προεξοφλώ ότι θα είναι αγιογραφία, βασιζόμενος στα πολλά θετικά σχόλια που έχει δημοσιεύσει κατά καιρούς για τον αμερικανό ακαδημαϊκό και πολιτικό.
Το βιβλίο είναι ενδιαφέρον αφού προσπαθεί να απαντήσει στο ερώτημα αν η παρακμή κι η πτώση είναι η μοίρα που διαγράφεται για το δυτικό πολιτισμό.
Ο δυτικός πολιτισμός ήκμασε, παρήκμασε και κατέρρευσε άλλη μια φορά στο παρελθόν. Μας το θυμίζουν τα διασκορπισμένα ρωμαϊκά ερείπια. Επανεμφανίζεται με δειλά στο ιστορικό προσκήνιο μετά το 1500 μΧ και με αδυσώπητο δυναμισμό με τη βιομηχανική επανάσταση.
Γιατί;
Ήταν κάποια ασαφής πολιτισμική διαφορά όπως υπαινίσσονταν ο Βέμπερ (η προτεσταντική ηθική); Ήταν η αυτόνομη πνευματική έρευνα; Η επιστημονική μέθοδος επαλήθευσης; Ο εξορθολογισμός και η διάδοση της έρευνας;
Πιθανόν, απαντά ο NL. Αλλά, ο καταλύτης ήταν οι θεσμοί; Επισημαίνει έξι συμπλέγματα θεσμών (τα οποία μάλιστα τα ονομάζει killer apps - χωρίς πειστική επιχειρηματολογία και μάλλον για να ψαρώσει τους αναγνώστες του):
[2] Επιστήμη
[3] Δικαιώματα ιδιοκτησίας
[4] Ιατρική
[5] Καταναλωτική κοινωνία
[6] Εργασιακή ηθική
Κάθε θεσμός είναι και ένα κεφάλαιο του βιβλίου.
Ο NL είναι ένας στυλίστας συντηρητικός συγγραφέας που τιμάει την κοινωνική του τάξη, τα πανεπιστήμια που του δίνουν δουλειά (και τα οποία ταυτίζονται απόλυτα με την κοινωνική αυτή τάξη) και τις παρέες του (Κίσινγκερ, Σάμιουελ Χάντιγκτον), στη γενικότερη κοσμοθεώρηση των οποίων και εντάσσεται.
Η δύση θα σωθεί από την κατάρρευση μόνο αν αλλάξει θεσμούς. Μόνο αν οι θεσμοί της γίνουν λιγότερο πολύπλοκοι, πιο αυστηροί, αν το κράτος υπάρχει μόνο για να τιμωρεί τα άτομα - απατεώνες αλλά από κει και πέρα να μην ανακατεύεται στις δουλειές – με το να φορολογεί και να δαπανάει για να θρέψει τους τεμπέληδες, ας πούμε.
ΥΓ. Η κυκλική θεώρηση της ιστορίας, δεν είναι καινούργιο φρούτο. Κρατάει από τον Πολύβιο, συνεχίζεται με τον Μακιαβέλι και τον Μοντεσκιέ, τη συναντάμε στους θεωρητικούς του νεοκομφουκιανισμού του 8-9ου αιώνα, στον αραβικό κόσμο με τον ιστορικό Ιμπν Χαλντούν, στον Τζιανμπατιστα Βίκο, και, υπό μία μορφή, ακόμη και στο Μέγα Γκουρού των καπιταλιστών, τον Ανταμ Σμιθ (στον «Πλούτο των Εθνών», θεωρούσε ότι η οικονομική μεγέθυνση – η αφθονία όπως την αποκαλούσε – δίνει τελικά τη θέση της στην στατική κατάσταση.
Η πιο γνωστή (και αρεστή σε πολλούς έλληνες διανοούμενους) κυκλική θέωρηση είναι αυτή του Όσβαλντ Σπένγκλερ, που έγραψε στην «Παρακμή της Δύσης» (1918-1922) ότι ο 19ος αιώνας ήταν ο χειμώνας της Δύσης, η νίκη του υλισμού και του σκεπτικισμού, του κοινοβουλευτισμού και του χρήματος.
Κατά την αναγάγνωσή του, αυτό σημαίνει μια εποχή παγκοσμίων και εμφυλίων πολέμων και ότι γύρω στο 2060 η Δύση, αν δεν καταστραφεί από εξωτερικούς εχθρούς, θα ενωθεί κάτω από την προσωπική κυριαρχία ενός Καίσαρα. Και, υποθέτω, ονειρευόταν αυτόν το Καίσαρα, Γερμανό.
Για τον Ντάιαμοντ, μπορούμε να την πατήσουμε σαν τους Μάγια.
Είναι σίγουρο ότι λατρεύουμε τα εγγόνια μας.
Αλλά, σπανίως σκεφτόμαστε τα τρισέγγονά μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου